Hopp til hovedinnhold

Klar for jul med sterk kropp

Helkroppsprogrammet som gjør deg klar for julegavehandel og familietreff!

Ferdigtrent før julebordet på under 10 minutter! 

Programmet består av 6 øvelser.

  • Utfall med kneløft
  • Diagonalhev med rotasjon
  • Sumoknebøy med strake armer
  • Dips med benstrekk
  • Sterk mage - hender mot hæler
  • Høyt stjernehopp


Hver øvelse utføres i 30 sekunder med 15 sekunder pause mellom hver øvelse.

I løpet av pausen gjør du deg klar til neste øvelse. Etter at du har gjennomført alle seks øvelsene, tar du deg en pause på 1 minutt før du gjør et sett til. Etter ca. syv minutter har du både fått opp pulsen og trent hele kroppen.

Gjenta gjerne hele settet 2-3 ganger for enda større treningseffekt. 

Utfall med kneløft

Start med kneløft, sett benet bak i et utfall og kom tilbake i utgangsstilling med et hopp. Bytt ben. Hold stabiliteten i benet du står på og se rett frem for bedre balanse.

Diagonalhev med rotasjon

Stå på alle fire. Hender er plassert rett under skuldre. Knær i en rett linje under hofter. Strekk ut motsatt arm og ben. Før arm og ben mot midten, under brystet (så albue og kne møtes). Se mot hånden din. Returner til utgangsstilling og gjør det samme med motsatt arm og ben. Gjenta. Kjenn at du beholder kontroll og ro i kroppen under hele øvelsen.

Sumoknebøy med strake armer

La føtter og knær peke litt utover og sett deg ned i en dyp knebøy samtidig som du strekker armene over hodet. Forsøk å holde en god holdning gjennom hele øvelsen og kjenn at du aktiverer øvre del av rygg. Reis deg kontrollert opp, før du gjentar øvelsen.

Dips med benstrekk

Plasser hendene i en rett linje under skuldrene.. Hold føttene i gulvet for så å senke setet ned mot underlaget. Strekk ut annethvert ben.

Sterk mage - hender mot hæler

Utgangsstilling på rygg. Løft overkroppen opp fra gulvet og strekk fingertupper mot hæler. Hold høyden på overkroppen og touch annenhver hæl med hånden.

Høyt stjernehopp

Start stående på gulvet. Hopp med bena ut til siden samtidig som du fører armene over hodet. Hopp tilbake til midten samtidig som du senker armene. Gjenta.

Jeg vil komme igang med trening!