Hopp til hovedinnhold

TRENINGSPROGRAM 1 // UKE 1 OG 2

Kom i sommerform med dette 6 ukers programmet, satt sammen av Staminas PT-Manager Jørn Stian Dahl!

Av Stamina Trening

Dette er første program og starten på et 6 ukers treningsopplegg, hvor du skal gjennom 3 ulike og motiverende treningsprogram som alle har en varighet på 14 dager. I oppstarten av ny treningsperiode er det er det hensiktsmessig å fokusere på funksjonelle og dynamiske bevegelsesmønstre, mange av disse kan vi kjenne igjen i det daglige livet. Programmene setter ikke krav til at du kan eller har erfaring fra styrketreningsmaskiner, men inneholder derimot effektive og funksjonelle øvelser med god gjennomgang på film.

Vi har lagt opp til 2 økter pr uke, og har delt treningsøktene opp i en 2-split som opprettholdes gjennom hele perioden:

  • Ben, rygg og støttemuskulatur / dynamisk stabilitet mage og rygg
  • Bryst, skuldre, armer og støttemuskulatur / dynamisk stabilitet mage og rygg

Alle øvelser gjøres 3 ganger med 12 repetisjoner ( 3 x 12 )

1 minutt pause etter hvert sett/runde.

Som du vil merke er det lagt inn stabilitetsøvelser for mage og korsrygg på alle treningsøktene. En sterk og stabil kjerne er viktig både for økt treningseffekt samt forebygging av belastningslidelser, spesielt i korsrygg – men også for resten av kroppen. Gode, stabile og effektive bevegelser skaper bedre effekt og økt treningsglede.

Lykke til med treningsprogram 1 – og husk, det er du som selv bestemmer ytre belastning, så bruk denne første perioden til å føle deg litt frem. Tenk at alle øvelsene og bevegelsene du gjør skal oppleves stabile og i balanse. Se nøye på filmene og lær deg øvelsen godt før du legger til belastning. I de fleste øvelsene kan du selv velge om du vil bruke kettlebells, hantel, vektskive eller i mange tilfeller også medisinball eller strikk – litt avhengig av hva du har tilgjengelig der du trener.

Relaterte innlegg