Hopp til hovedinnhold

Få mer treningsmotivasjon: Svar på disse enkle spørsmålene

Bli mer bevisst på hva som motiverer deg til å trene. Det kan bidra til at du lettere kommer deg på trening, og ikke sluntrer unna.

Av Stamina Trening

Trening kan være tungt. I blant er det ikke selva økta som er tyngst, men strevet med å ikke ha lyst til å trene.

Her har vi listet opp fem spørsmål som kan bidra til å løsne litt opp i det som stopper deg fra å ta turen ut i marka, eller inn på senteret.

Prøv å finne svaret på hvert enkelt spørsmål. Dette vil trolig hjelpe deg til å bli litt mer bevisst, og det kan også gjøre det lettere å forstå hva som motiverer deg mer enn andre ting.

1. Hva motiverer deg til å trene mer?

Det kan være smart å finne langvarige ting ved trening som er motiverende og gøy.

Trening kan gi livskraft og livsglede. Du får også bedre helse og en sterk kropp. Både som ung og som pensjonist. Også for de midt mellom.

En dypt forankret indre motivasjon kan fungere som en fin ledestjerne, så kan det ytre komme som en bonus.

I tillegg er det heller ikke ulovlig om motivasjonen er at man ønsker å se (og føle seg) fin i egen kropp.

For noen er utseende kanskje den egentlige gulrota, og for noen er trening viktigst av andre årsaker. Kanskje trener du for å sykle raskere til jobb, svømme litt lenger eller gå i trapper uten å bli andpusten. Andre trener for å komme seg tilbake etter sykdom og skader.

Uansett årsak, er det viktig at du er ærlig og setter realistiske mål.

Finn på noe som gjør at du kommer deg på trening, og får aktivert kroppen slik at du får nådd målene dine.

2. Prioriterer du treningen godt nok?

Det dukker ofte opp ting som gjerne stjeler av tiden du har satt av til trening. 

For at det skal bli noe av treningen bør du prioritere den på samme måte som du prioriterer jobb, familie og venner. Ikke nødvendigvis i like stor grad, men du må følge opp avtalene du har gjort med deg selv.

Legg inn treningen i kalenderen, og prioriter treningsøktene på lik linje med andre avtaler. Loggfør gjerne også treningen din i et notat på mobilen, slik at du lett kan følge med fra uke til uke. Denne loggen kan du også bruke til å sette deg små og oppnåelige mål.

Hvis man ikke har trent på en stund, er det lurt å øke intensitet og mengde litt etter litt. Start med korte og effektive økter. Ikke gå for hardt ut med en gang.

Dette fungerer bedre både for å opparbeide en vane og god teknikk, men er også med tanke på risikoen for belastningsskader.

I tillegg kan det være demotiverende å gå for hardt ut, uten å tenke på progresjon og restitusjon.

Les mer om hvordan du kan få litt bedre treningsrutiner her.

3. Hvordan liker du å trene?

Det viktigste er at du er i aktivitet og finner noe du liker. Bruk gjerne litt tid på det og test forskjellige treningsformer et par ganger. Husk bare at du ikke bør gi deg altfor lett, selv om det kanskje kan kjennes ukomfortabelt ut i begynnelsen.

Et lite tips her er å sette sammen en treningsplan som inkluderer kondisjon-, styrke- og fleksibilitetstrening. Dette gir ofte best resultat på lang sikt.

Det er også mye morsommere å trene variert, enn å kun løpe på tredemølla hver eneste gang.

Sjekk ut en spennende gruppetime, eller prøv treningsformen HIIT dersom du ønsker en effektiv økt som ikke tar for lang tid.

4. Hvordan står det til med kjernen?  

Kjernemuskulaturen er kroppens kraftsenter og noe av det viktigste du kan trene. Ved å styrke kjernemuskulaturen vil du oppleve at det blir lettere å gjøre de fleste andre øvelser, og du vil få mer igjen for den tiden du investerer i trening.

Kjermuskulaturen er viktig for å:

  • Stabilisere rygg og motvirke plager i ryggregionen

  • Ha god holdning.

  • Redusere risiko for skader.

  • Gjøre vanlige bevegelser uten smerter.

  • Få bedre muskelkontroll.

  • Ha bedre ytelse ved styrketrening.

  • For å få bedre balanse.

Sjekk ut dette treningsprogrammet for sterkere kjernemuskulatur!

5. Trenger du hjelp til å komme i gang?

Det vanskeligste steget for mange er å komme seg over dørstokkmila.

Det kan være tungt å komme i gang alene, spesielt siden det er lett å prioritere alt annet enn deg selv. Derfor kan det være lurt å alliere seg med en treningskompis for å realisere egne mål.

Booker du for eksempel en gruppetime, kan dette øke sannsynligheten for at du føler en forpliktelse til å møte opp.

Sliter du skikkelig med motivasjonen, og du er generelt usikker på trening, kan tettere oppfølging være løsningen.

Det kan kanskje virke som kostbart å investere i en personlig trener, men de fleste lærer teknikk og får motivasjon som gir utbytte over lang tid.

Uansett hvordan du velger å gå frem er det lurt at du tar deg tid, utfordrer deg selv nok og er tålmodig. Så skal du se resultatene kommer etterhvert.

Denne artikkelen er skrevet i samarbeid med Les Mills.