Hopp til hovedinnhold

Hørte stemmen til Egil over Grønlandsisen

Da Ada Sofie Austegard skulle gå over Grønslandsisen, forsto hun raskt at hun trengte hjelp til å trene seg i form. Slik møtte hun personlig trener Egil Høgenes hos Stamina.

Av Stamina Trening

I 2009 ble Ada enig med sin venninne Cecilie Skog om at de to sammen skulle krysse Grønlandsisen. Mest for å skape oppmerksomhet til Stine Sofie-stiftelsen, men også fordi Ada ville vise at hun kan ta utfordringer – og gjennomføre dem.

I utgangspunktet var det et vanvittig påfunn. Jeg er ikke glad i fysisk aktivitet, og vil helst slippe trening. Likevel ble jeg trigget av å gjennomføre noe så vanskelig og hardt som å gå over isen med Cecilie.
Ada Sofie Austegard, stifter og leder av Stine Sofies Stiftelse

Året før hun skulle krysse isen, startet hun med å gå turer. Etter hvert som hun ble i bedre form, gikk hun med sekk og til slutt trakk hun tunge dekk.

Trengte profesjonell hjelp

Så fikk hun vondt i en ankel og fikk beskjed av fysioterapeuten om at hun burde søke profesjonell hjelp.

- Slik kom Egil (Høgenes) inn i livet mitt. På det tidspunktet hadde jeg aldri trent styrke og jeg klarte kun én pushup. Likevel var jeg innstilt på å gjøre alt han sa – og jeg sluntret ikke unna en eneste gang. Da jeg skulle gå over isen, klarte jeg 16 pushups, sier Ada.

Tradisjonell styrketrening

Egil startet med å introdusere henne for tradisjonell styrketrening med fokus på de store muskelgruppene.

- Vi begynte forsiktig, slik at hun skulle unngå skader samtidig som hun ble sterkere. I tillegg fokuserte vi på progresjon og utvikling. Ada måtte bli sterkere for å tåle treningsmengden i forkant og turen over isen, sier Egil.

Han ga hennes også råd og tips om for eksempel ta lengre steg og hvordan hun skulle gå på ski, slik at det ble mest mulig effektivt.

- Jeg er bare 150 centimeter høy og har en tendens til å ta museskritt. Rådene til Egil hjalp meg både i hverdagen og over isen, sier Ada.

Klarte brasene

Selv om Ada fulgte treningsprogrammet til punkt og prikke, følte hun seg ikke klar da hun sto på isen med Cecilie Skog. 

- Men jeg klarte brasene – og jeg hadde Egils stemme i hodet over hele turen. Han gjorde meg ikke bare fysisk sterkere. Han bidro til at jeg fikk troen på meg selv. Jeg hadde erfart – under hans veiledning – at jeg klarte mer enn jeg trodde, sier Ada.

Egil var aldri i tvil om Ada ville klare det.

- Hun er liten, men har et usedvanlig godt humør og stor vilje. Det kommer du langt med, sier Egil.

Ada tar treningspauser

Etter at Ada hadde gjennomført turen, la hun treningen på hylla for en periode, for så å ta den opp igjen. Ada har syklet Norge på langs, gått på toppen av Kilimanjaro og fra Trondheim til Oslo. I 2019 skal hun ro en gammel trebåt fra Grimstad til Oslo.

Du trenger ikke å være topptrent, for å klare store utfordringer. Du trenger heller ikke trene mye eller ofte. Og hvis du synes trening er kjedelig – slik jeg gjør – hjelper det å ha mål som motiverer deg. I tillegg tenker jeg at trening bør jeg gjøre, på linje med støvsuging, sier Ada.