Hopp til hovedinnhold

Slik hjalp PT og styrketrening Ada over Grønlandsisen

Da Ada Sofie Austegard skulle gå over Grønlandsisen, fikk hun hjelp av personlig trener Egil Høgenes ved Stamina Trening til både mental og fysisk styrketrening.

Av Stamina Trening

I 2009 ble Ada enig med sin venninne Cecilie Skog om at de to sammen med et team på ti andre kvinner skulle gå de 570 kilometerne over Grønlandsisen.

Ekspedisjon for stiftelsen

Skog er kanskje mest kjent som en meget erfaren ekspedisjonsfarer og fjellklatrer. Ada er stifter og leder av Stine Sofie-Stiftelsen. Ekspedisjonen ble gjennomført i 2010 som en del av arbeidet med stiftelsen.

– I utgangspunktet var det et vanvittig påfunn, spesielt fordi jeg ikke er glad i fysisk aktivitet. Men idéen til Cecilie trigget meg, sier Ada.

Fikk hjelp fra personlig trener

Året før Ada skulle ut på ekspedisjonen, startet hun med å gå turer. Etter hvert som hun kom i bedre form, gikk hun lengre turer med sekk og til slutt trakk hun tunge dekk.

Etter mye egentrening fikk hun etter en stund vondt i en ankel og fikk beskjed av fysioterapeuten om at hun burde få hjelp med treningen av en personlig trener.

– Slik kom Egil Høgenes inn i livet mitt. På det tidspunktet hadde jeg aldri trent styrke og jeg klarte kun én pushup. Men jeg gjorde alt han sa, og sluntret aldri unna, sier Ada.

Tradisjonell styrketrening

Egil startet med å introdusere henne for tradisjonell styrketrening med fokus på de store muskelgruppene.

– Vi begynte forsiktig, slik at hun skulle unngå skader samtidig som hun ble sterkere. I tillegg fokuserte vi på stigende progresjon og riktig utvikling frem mot turen, sier Egil.

Han ga henne også råd og tips om hvordan hun skulle bevege seg, for å få mest mulig effekt.

– Jeg er bare 150 centimeter høy og har en tendens til å ta museskritt. Rådene til Egil hjalp meg både i hverdagen og over isen, sier Ada.

Den mentale treningen bidro

Selv om Ada fulgte treningsprogrammet til punkt og prikke, følte hun seg ikke klar for turen da dagen var kommet.

Men jeg bet tennene sammen – og jeg hadde Egils stemme i hodet over hele turen. Han gjorde meg ikke bare fysisk sterkere. Han bidro til at jeg fikk troen på meg selv, sier Ada.

Egil var aldri i tvil om Ada ville klare det.

– Hun er liten, men har et usedvanlig godt humør og stor vilje. Det kommer du langt med, sier Egil.

Minnestund på Grønlandsisen

Selv om det var viktig for Ada å gjennomføre ekspedisjonen for seg selv, var ekspedisjonen gjort i sammenheng med arbeidet til Stine Sofie-Stiftelsen. På det som ville vært 18-års dagen til Stine Sofie heiste de flagg og holdt minnestund på Grønlandsisen.

Viktig med pauser

Etter at Ada hadde gjennomført turen, la hun treningen på hylla for en periode. Det er viktig å kjenne på hva kroppen trenger og en tur over Grønland kan være tøff for kropp og sinn.

Etter en periode med pause tok hun fram treningen igjen. Ada har etter dette syklet Norge på langs, gått på toppen av Kilimanjaro og fra Trondheim til Oslo. I 2019 skal hun ro en gammel trebåt fra Grimstad til Oslo.

– Du trenger ikke å være topptrent for å klare store utfordringer. Du trenger heller ikke trene mye eller ofte. Og hvis du synes trening er kjedelig – slik jeg gjør – hjelper det å ha mål som motiverer deg, sier Ada.

I utgangspunktet var det et vanvittig påfunn. Jeg er ikke glad i fysisk aktivitet, og vil helst slippe trening. Likevel ble jeg trigget av å gjennomføre noe så fysisk og psykisk utfordrende som denne ekspedisjonen med Cecilie.
Ada Sofie Austegard, stifter og leder av Stine Sofies Stiftelse