Hopp til hovedinnhold

Så ofte bør du ha PT-time

Jevnlig oppfølging gir resultater, men ikke alle trenger PT ukentlig for å få nok veiledning, inspirasjon og motivasjon!

Av Stamina Trening

De fleste som kjøper timer med personlig trener, trener 1–2 økter i uken med hjelp. Det er ikke nødvendig for alle, i følge personlig trener Ståle Sjøvoll hos Stamina Trening i Bodø.

De fleste klarer seg helt fint med oppfølgingstime en gang i måneden. Jeg har PT-kunder som får treningsprogram måned for måned, og har time med meg kun for å justere og få inspirasjon.
Ståle Sjøvoll, personlig trener, Stamina Trening Bodø

Oppfølging én gang i måneden

Det er Marit Solstrand enig i. Hun har trent hos Ståle i flere år, og har én time med ham hver måned. I mellomtiden trener hun på egenhånd.

- Ordningen er super. Jeg trener tre ganger i uken alene og trives med det. Men jeg har en tendens til å trene det samme hver gang. Nå blir jeg inspirert til å trene mer variert. Og så får jeg delmål å strekke meg etter, sier Marit.

Da hun startet med personlig trener, hadde de timer 2–3 ganger i måneden. Det synes læreren i videregående skole ble for kostbart i lengden.

- Nå får jeg oppfølging og inspirasjon av Ståle når jeg har behov. Enkelte av timene justerer vi teknikk og tar tester. På andre timer har jeg for eksempel behov for å trene stretching. Ståle er kunnskapsrik og evner å tilpasse treningen mine utfordringer, ønsker og mål, forteller hun.

Forleden tok 47-åringen personlig rekord i markløft: hele 107,5 kilo.

- Når jeg trener alene løfter jeg selvsagt ikke så tungt. Men det viser at jeg klarer mer enn jeg tror. Derfor tør jeg å legge på tyngre vekter også når jeg er alene, sier Marit.

Noe de fleste har råd til

- Ordningen gjør at jeg har råd til å ha personlig trener over tid. Selv kjøper jeg seks og seks klipp, selv om jeg vet at andre kjøper fler om gangen, forteller Marit.

Også Ståle mener ordningen egner seg ypperlig for mange.

- Jeg inkluderer alltid treningsprogram i avtalene slik at kunden også kan trene på egenhånd. Når jeg trener sammen med kunden kan vi rette oppmerksomheten mot teknikk, inspirasjon og motivasjon for å holde treningsgleden vedlike, sier Ståle.

Passer ikke for alle

Ordningen ikke passer for alle, men det kan være en fin variant som funker i perioder. Noen ganger er det også kjekt med tettere oppfølging.

- De som ikke har trent på lenge eller kanskje aldri trent, trenger ofte tett veiledning i begynnelsen. Da kan det være lurt å møte personlig trener to dager i uken. For de som er vant til å trene og kun har behov for justeringer, vil en slik ordning være optimal, mener Ståle.

Motiveres av kundene

Som personlig trener blir han også motivert at kunder som gjør jobben utenom PT-øktene.

- Jeg får et nært og godt forhold til kunder som jeg har over så lang tid, selv om de ikke trener ofte med meg. Etterhvert blir man jo godt kjent, sier Ståle.

Han forteller også at en viktig del av langsiktige PT-forhold er å anbefale treningspauser. Man bør ikke gå for hardt ut over lange perioder. Nok restitusjon og hvile er nødvendig for sunn progresjon!

Fordeler med å bruke PT over tid

  • Du får skreddersydd treningsprogram
  • Du følges opp over tid
  • Du kan fokusere på inspirasjon og motivasjon når du trener med PT
  • De fleste har råd til én time per måned