Hopp til hovedinnhold

Smilepuls: Den mest populære gruppetimen hos Stamina

Det er gode grunner til at Smilepuls er vår mest populære Stamina-time. Smilepuls er treningsøkten som gir deg lys til å komme tilbake!

Av Stamina Trening

Smilepuls er en treningsøkt hvor du effektivt forbedrer både utholdenhet og styrke med treningsglede i fokus. Her vil du oppleve inspirerende veiledning og enkle øvelser.

Under disse gruppetimene får du opp dampen til lyden av fengende musikk. Første halvdel av timen tar deg med på en kondisjonsutfordring.

Ingvild Lie Indergaard er gruppeinstrtuktør på Smilepuls og kan fortelle litt om timen.

– Vi spiller musikk som gjør at du tar i det lille ekstra. I tillegg har du en PT som heier på deg gjennom hele timen, sier Ingvild.

Treningsmusikk er gøy

Timen passer for deg som liker å trene etter musikk. Du trenger derimot ikke være i superform for å henge med.

På Smilepuls kan du justere tempoet og nivået etter hvor du vil presse deg. Selve kondisjonsdelen varer rundt en halvtime og er lagt opp med ulike sanger. Du velger selv tyngden på vektene i styrkedelen.

– Det betyr at de fleste klarer å fullføre disse timene uten problemer. De som ønsker høy puls oppnår det lett, sier Ingvild.

Håndplukkede treningsinstruktører

Instruktørene til Smilepuls er håndplukket nettopp fordi de har evne til å inspirere deg til å glede deg gjennom treningsøkten. Målet er at du skal trekke på smilebåndet minst én gang i løpet av timen. Treningseffekten kommer som en herlig bonus.

– I andre halvdel av økten fokuserer vi på styrketrening. Vi trener primært de største muskelgruppene som forside og bakside lår, setemuskler og de store ryggmusklene.

– I tillegg trener du kjernemuskulaturen og magemusklene dine grundig, forteller Ingvild.

Viktig med treningsglede

Ingvild lover deg en time fylt til randen av bevegelsesglede.

– Ja, dette er utvilsomt timen for deg som ønsker en inspirerende og leken time som får deg til å glemme tid og sted selv om pulsen er høy, sier hun.

Moderat intensitet

Intensiteten på timene er moderat. Det vil si at du trener med så høy puls at du kan si en setning, trekke pusten å si en ny. Hvis du bruker pulsklokke, ligger pulsen på 78–85 prosent av makspuls.

Vi anbefaler at du kjenner etter hvor mye kroppen orker og tar hensyn til det.

Instruktørene legger opp til moderat intensitet og heier deg frem. De fleste nybegynnere starter ofte for hardt, da kan treningen oppleves tung og det kan være vanskelig å motivere seg.

– Ved å trene med moderat intensitet, vil du oppleve at treningen føles bedre og den har minst like god effekt, sier Ingvild.

Kort om Smilepuls

  • Smilepuls er en kombinasjonstime der du trener utholdenhet og styrke

  • Du trener med instruktør som heier på deg

  • Treningen skjer etter musikk

  • Timen varer i 55 minutter

  • Timens avsluttes med uttøyning