Hopp til hovedinnhold

Hardhausen: Timen for deg som vil pushes uten å måtte tenke på kondisjon og takt

Hardhausen er vår tøffeste, enkle og supereffektive gruppetime. Den passer perfekt for deg som vil gi jernet skikkelig når du er på trening.

Av Stamina Trening

Treningsinstruktøren varierer innholdet fra gang til gang. Tanken bak økta er en skikkelig helkroppsøkt med kondisjons- og styrketrening med høy intensitet.

Du vet aldri hva som venter i dagens økt. Det eneste du kan være sikker på er at du blir sliten. 

– Dette er en time vi har skreddersydd for de som liker å kjøre seg selv litt ekstra hardt og som trigges av utfordringer, forteller gruppeinstruktør Ingvild Lie Indergaard hos Stamina Trening.

Dette er en time du kanskje ikke orker flere ganger i uken og du vil i løpet av noen uker kunne kjenne effekten av hardøkta.

Trening med kettlebells og boksehansker

Under gruppetimen benyttes kettlebells, boksehansker, slynger, bosuball, hekker, hoppetau, minibands og vektstenger.

Erfarne instruktører med høy kompetanse har satt sammen øvelsene slik at du får trent hele kroppen.

Viktig med riktig oppvarming

Timen starter med en skikkelig oppvarming både for at kroppen skal komme i treningsmodus og ikke minst for å unngå skader. Deretter deles treningen opp i stasjoner. Hvor mange varierer fra gang til gang. På hver stasjon gjør du ulike kondisjons- og styrkeøvelser.

Hvor lenge du jobber på hver stasjon varierer fra 40–60 sekunder. Pausene varier i 20–30 sekunder. Du bruker pausene på å bytte stasjon.

Trening i team

Du trener også ofte sammen med andre på hver stasjon. Det er ikke uvanlig å være to eller tre deltakere på hver stasjon. Hver stasjon kjøres gjennom opptil fire ganger.

– Vi avslutter timen med enkel uttøyning av de viktigste muskelgruppene. Vi opplever ofte at deltakerne heier på hverandre under Hardhausen og mange kommer tilbake for å trene sammen, sier Ingvild.

Flere menn på gruppetrening

Hardhausen har vært med på å trekke flere menn inn i gruppetimene. Ofte er over en tredjedel av deltakerne menn, men Hardhausen passer for alle.

– Jeg er overbevist om at de fleste blir overrasket over hvor hardt, effektivt og avhengighetsskapende dette er, sier Ingvild.

Kort om Hardhausen

  • Tøff time hvor du trener utholdenhet samt styrke for de store muskelgruppene.

  • Du trener hele kroppen.

  • Timen varer i totalt 55 minutter.

  • Øvelsene og innholdet varierer fra gang til gang. Instruktøren setter opp dagens økt.

  • Timen passer for deg som har trent før og kjenner basisøvelsene for de store muskelgruppene.

  • Du trener med høy intensitet. Hvis du bruker pulsklokke har du 87–97 prosent av makspuls.
  • Hardhausen-instruktørene er som oftest utdannet personlige trenere.