Hopp til hovedinnhold

Ja, du kan trene selv om du er utbrent

Etter at personlig trener Nina Glosli Edvardsen kjempet seg tilbake etter utbrenthet, hjelper hun andre i samme situasjon.

Av Stamina Trening

For litt over åtte år siden sa det stopp for Nina. Hun hadde hatt en lang periode med forkjølelse og influensa om hverandre, og følte seg helt utmattet.  Hun forsøkte først med to ukers ferie, men kreftene kom ikke tilbake. Dermed havnet hun hos fastlegen.

- Han forsto mer enn meg hva det var. Han ville sykemelde meg umiddelbart. Jeg strittet i mot, men innså etter hvert at han hadde rett, sier Nina.

Tøff vei tilbake

Dermed startet en ett år lang vei tilbake til arbeidslivet. En kronglete og tøff vei, hvor Nina slet med å innse at hun faktisk var syk. Vendepunktet kom på Catosenteret.

- Jeg fikk det samme tilbudet som Stamina Helse nå har. Jeg var der tre dager i uken og fikk samtaler og trening tilpasset meg. Sakte men sikkert ble jeg sterkere, men helt tilbake på det nivået jeg var, er jeg ikke.

Endret karrierevei

Underveis bestemte Nina – som hadde jobbet som butikksjef – seg for å endre karrierevei. Butikksjefjobben ble for tøff. Nå ville hun gjøre hobby om til levevei og utdannet seg til personlig trener.

- Jeg har alltid vært interessert i å trene. Etter hvert som jeg fikk kreftene tilbake, dukket ideen om å jobbe for Stamina Trening i Vestby opp. Gjennom NAV fikk jeg tilbud om å jobbe i resepsjonen. Her har jeg fortsatt etter at jeg tok utdannelse som personlig trener. Nå er jeg gruppeinstruktør, tar vakter i resepsjonen og jobber som personlig trener, sier Nina.

 

Alle utbrente kan og bør trene, nøkkelen ligger i å tilpasse treningen.
Nina Glosli Edvardsen, personlig trener

Ingen fasit for utbrente

Hun er ikke i tvil om at utbrente kan trene, men presiserer at det ikke finnes en fasit på hvordan.

- Det er særdeles viktig at du tilpasser treningen. For enkelte er det nok å gå en tur, gjerne i skogen og høre på stillheten. Andre klarer kanskje yoga-inspirert trening hvor de lærer pusteteknikker og kontroll over egen kropp. Og noen klarer sikkert også ordinær styrketrening og lett utholdenhetstrening, sier Nina.

Nina tok treningsfri

Selv tok hun treningsfri i en periode, før hun trente seg tilbake med ulik type trening.

- Før hadde jeg utelukkende trent hard styrketrening og tøffe gruppetimer. Nå varierer jeg mer. Jeg liker spesielt TABATA-timene og styrketrening godt. Da får jeg utfordret hele kroppen. Men mest av alt lytter jeg til kroppen. Jeg trener når jeg har overskudd. Når jeg er sliten, holder det med en tur med hunden.

Ninas beste råd til utbrente, er at de får profesjonell hjelp på alle plan. Det fikk hun gjennom såkalt Arbeidsrettet rehabilitering – et tilbud Stamina Helse har takket være samarbeid med NAV. 

Tilbudet – som er et dagtilbud – er for sykemeldte og andre som trenger hjelp for å takle jobben eller komme tilbake i jobb.

- Et tverrfaglig team, med for eksempel en personlig trener som en av flere hjelpere, vil skreddersy en plan for deg. I tillegg vil du ha noen som støtter deg underveis. For de fleste tror jeg det er en nyttig hjelp for å komme i gang, sier Nina.

Her får du hennes tre tips til trening hvis du er utbrent

1. Skaff deg gode hjelpere som for eksempel personlig trener. Hvis kjemien ikke stemmer, kan du bytte PT.

2. Lån deg en hund – og gå tur med den. Det å være sammen med dyr er terapi.

3. Gå tur – gjerne i skogen. Kjenn på stillheten og roen. Gråt, hvis du har behov for det.