Hopp til hovedinnhold

Derfor fungerer langtidskontrakt med personlig trener

Du trenger ikke trene med personlig trener hver uke for å få fremgang. Jevnlig oppfølging gir også resultater.

Av Stamina Trening

De fleste som kjøper timer av personlig trener, trener 1-2 økter i uken med hjelp. Det er ikke nødvendig for alle, skal vi tro personlig trener Ståle Sjøvoll hos Stamina Trening i Bodø.

Svært mange klarer seg helt fint med oppfølgingstime med personlig trener for eksempel én gang hver måned. Jeg har kunder som får treningsprogram måned for måned, og har time med meg kun for å justere og få inspirasjon.
Ståle Sjøvoll, personlig trener, Stamina Trening Bodø

Marit er superfornøyd

Det er Marit Solstrand enig i. Hun har trent hos Ståle i flere år, og har én time med ham hver måned. I mellom slagene, trener hun på egenhånd.

- Ordningen er super. Jeg trener tre ganger i uken alene og trives med det. Men jeg har en tendens til å trene det samme hver gang. Nå blir jeg inspirert til å trene mer variert, samt at jeg har delmål å strekke meg etter, sier Marit.

Da hun startet med personlig trener, hadde de timer 2-3 ganger i måneden. Det synes læreren i videregående skole ble for kostbart i lengden.

- Nå får jeg oppfølging og inspirasjon av Ståle når jeg har behov. Enkelte av timene justerer vi teknikk og tar tester. På andre timer har jeg for eksempel behov for å trene stretching. Ståle er kunnskapsrik og evner å tilpasse treningen mine utfordringer, ønsker og mål, sier Marit.

Forleden perset 47-åringen i markløft og løftet hele 107,5 kilo. Det blir hun inspirert av.

- Jeg løfter selvsagt ikke så tungt, når jeg trener alene. Men det viser at jeg klarer mer enn jeg tror. Derfor tør jeg å legge på tyngre vekter også når jeg er alene.

Marit anbefaler ordningen med langtidskontrakt og kommer ikke til å slutte.

Noe de fleste har råd til

- Ordningen gjør at jeg har råd til å ha personlig trener over tid. Jeg kjøper seks og seks klipp, men du kan kjøpe det antallet klipp du selv ønsker, sier Marit.

Også Ståle mener ordningen egner seg ypperlig for mange.

- Jeg inkluderer alltid treningsprogram i avtalene, slik at kunden også kan trene på egenhånd. I timene med meg, kan vi da fokusere på inspirasjon og motivasjon for å holde treningsgleden vedlike, sier Ståle.

Passer ikke for alle

Han innser at ordningen ikke passer for alle – eller at dette er en variant du kan benytte i perioder for så å trene oftere med personlig trener i andre perioder.

- De som ikke har trent på lenge, eller kanskje aldri trent, trenger ofte tett veiledning i en startfase. Da vil det være bra å møte personlig trener kanskje to dager i uken. Men for dem som er vant til å trene, men kun har behov for justeringer, vil en slik ordning være optimal, mener Ståle.

Motiveres av kundene

Som personlig trener blir han også motivert at kunder som tar skjeen i egne hender.

- Jeg får et nært og godt forhold til kunder som jeg har over så lang tid, selv om de ikke trener ofte med meg. Jeg lærer dem å kjenne, og vet også når de trenger pauser i treningen. Det kan være vanskelig for mange å legge inn på egenhånd, sier Ståle.

Fordeler med å bruke PT over tid

  • Du får skreddersydd treningsprogram
  • Du følges opp over tid
  • Du kan fokusere på inspirasjon og motivasjon når du trener med PT
  • De fleste har råd til én time per måned