Hopp til hovedinnhold

Sunne mattips til deg som er mye på farten

Vi opplever nok alle en travel hverdag fra tid til annen, men noen er mer på farten enn andre i perioder. Her får du fem gode mattips for deg som er mye på farten.

Av Stamina Trening

Jeg opplever de travlere periodene enklere dersom jeg har mat lett tilgjengelig. En jevnere måltidsrytme holder blodsukkeret mer stabilt og jeg unngår å gå rett i sukkerskåla når jeg kommer hjem fra jobb. Lag deg en liten boks med usaltede nøtter, rosiner og noen biter mørk sjokolade å ha i vesken. Et eple eller en banan er også gode alternativer når vi trenger raskt påfyll. Drikk rikelig med vann og når du først har muligheten til å spise et ordentlig måltid, sørg for at det gir deg energi og at måltidet gir proteiner, karbohydrater og fett.

Når jeg har en travel morgen lager jeg alltid en smoothie kvelden før som jeg kan ta med meg i hånden på tur ut døra. Energibarer/proteinbarer kan også være hurtige og enkle løsninger, bare pass på at dette ikke tar over for et vanlig variert kosthold. Planlegging vil være nøkkelen dersom man vet at tidsklemma er stor.

Fem gode tips til deg som trenger litt kjappe løsninger:

  1. Forbered små, enkle måltider på forhånd som du kan ta med deg i veska.
  2. Hvis du skal være borte fra et kjøkken store deler av dagen kan det være en fordel å ha med noe i sekken som ikke er avhengig av kjølig temperatur, energibarer, usaltede nøtter, eller frukt vil være gode alternativer her.
  3. Dersom du må gå for hurtigløsning på bensinstasjon eller kiosk, se etter skyr, frukt eller salat og unngå mat med mye sukker og fett. 
  4. Lag deg en liten boks med usaltede nøtter, rosiner og mørk sjokolade. Ha en i veska/gymbaggen på de travle dagene.
  5. Ha en energibar tilgjengelig i bilen eller i skuffen på kontoret.

Relaterte innlegg