Hopp til hovedinnhold

Slik stilner du søtsuget med sunn snacks

De fleste opplever et søtsug fra tid til annen. I noen perioder er lysten på noe godt større og det kan være vanskelig å motstå fristelsene. Å lære seg å motstå fristelsen og lytte til fornuften kan være vanskelig, men med noen tips og triks kan dette bli lettere.

Av Stamina Trening

Her får du noen konkrete tips til hva DU kan gjøre dersom du ønsker å stilne søtsuget:

  1. Kartlegg når søtsuget melder seg, de fleste kjenner dette på ettermiddagen, kanskje fordi man er sliten etter jobb og forbinder søtt med avslapning og ”kos”.
  2. Lag deg en plan for hvordan du skal unngå å gi etter for fristelsen, dette kan være ved å planlegge en tur ut i frisk luft rett etter middag sammen med en venninne, med barna eller kjæresten.
  3. Dersom søtsuget melder seg før middag så kan årsaken være at du har gått for lenge uten mat og blodsukkeret er lavt. Prøv å få i deg en frukt eller litt gulrøtter mellom lunsj og middag.
  4. Bli kjent med fornuften og fristelsen, og vær i forkant av fristelsen for eksempel ved å skjære opp litt frukt og grønnsaker som står klar til du er ferdig på jobb.
  5. Planlegg utskeielsene for helgene og spesielle anledninger.

Relaterte innlegg