Hopp til hovedinnhold

Slik lager du superenkle proteinrundstykker

Denne oppskriften er superenkel og veldig populære. Du trenger ikke mange ingredienser, du slipper hevetid og varasjonsmulighetene er nærmest uendelig.

Av Stamina Trening

Ingredienser

Oppskriften gir ca. 8–10 rundstykker.

2 egg

250g havregryn

250 g cottage cheese (mager)

1 klype salt

Fremgangsmåte

Kjør ingrediensene med kjøkkenmaskin eller stavmikser til en passe jevn miks. Følg med og avgjør selv om du ønsker rundstykker med en litt grovere struktur.

Fordel blandingen til cirka åtte like store biter. Hvis deigen er fast nok kan du med fordel rulle deigen ut til en pølse og skjære disse opp. 

Sett på bakepapir og klem eller juster formen slik at de er på omlag samme tykkelse og form. På den måten sørger du for at alle rundstykkene blir jevnt stekt.

Forvarm ovnen og stek på 180 grader i ca. 25 minutter til de er gyldne, men fortsatt litt seige inni.

Tips!

Disse rundstykkene kan du gjøre veldig enkelt variere og gjøre mer spennende. Bruk tørket frukt og nøtter som cashewnøtter, valnøtt – andre frø og kjerner passer også perfekt.

Du kan også helt fint ha i krydderurter og kryddermikser om du er glad i det. Det smaker utrolig godt med smøreost eller annen ost.

Bruk også andre meltyper som hirse, kikertmel, mandelmel og annet dersom du foretrekker det.

Prøv deg fram og finn din favoritt!

Relaterte innlegg