Hopp til hovedinnhold

Ta trappa i bruk folkens!

I løpet av en dag møter de fleste av oss på trapper, mange trapper! Dessverre er det er altfor mange som dropper trappen og heller tar rulletrappen eller heisen. Og mister helt gratis trening!

Av Stamina Trening

Styr unna heisen                                           

Å ta trappen er en perfekt hverdagsaktivitet, det finnes trapper stort sett over alt i det offentlige rom og i de fleste hjem. Når du går eller løper i trappen får du både opp pulsen og vekker liv i setemuskulaturen og beina. Hjertet og lungene utfordres og blodsirkulasjonen økes, det samme gjør energi forbruket ditt. Viste du at en person på 75 kilo bruker 9 kalorier ved å gå trapper i ett minutt?  Så nå utfordrer vi dere alle sammen, ta trappen hver gang du møter på en!

Trening i trapp                                                     

Kanskje ikke den mest brukte formen for trening, men mange løpere som b.la Ingrid Kristiansen og Vebjørn Rodal brukte trapp trening flittig. Denne formen for trening utfordrer muskulaturen i beina mer enn vanlig løping. Mulighetsrommet inneholder også flere elementer; alt fra utholdenhetstrening, til styrkeøvelser for hele kroppen til balanse og spensttrening. Fikk du lyst til å teste trappetrening selv?  Finn deg en trapp, gjerne en som har litt lengde og flere trinn. Start med å varme opp ved å gå trappen opp og ned, gå så over til lett løping. Formålet er at du skal bli god og varm. Er det begrenset med trinn, så kan du improvisere med å løpe opp og ned på de trinnene du har i 30 sekunder og gjenta til du blir varm og får opp pulsen. Når du er blitt varm kan du utfordre deg selv mer ved å gå eller løpe intervaller i form av f.eks. gå så raskt opp trappen du klarer eller løp. Tiden kan du leke deg med alt etter din fysiske form. Du kan også bruke trinnene til å trene styrke for hele kroppen. Spensthopp, armhevninger i trinn, utfallsteg, knebøyninger vandrende planker etc. det er bare fantasien som setter begrensinger. Mange flotte tips og øvelser finnes også på nettet.

4 gode grunner til å velge trappen!                                     

Ikke velg bort trappen hverken i bolig, på jobben eller når du er ute og reiser. Trappen gir deg mange gratis fordeler, sjekk bare her;    

  1. Å gå i trapp er med på å styrke ledd, sener og muskulatur i beina. Muskulatur i legger og setet utfordres ekstra.
  2. Du må stabilisere rygg og holde deg oppreist, dette gjør at du må koble på kjernemuskulaturen (buk og indre ryggmuskulatur).     
  3. Du får bedre utholdenhet og styrker hjertet ditt, særlig om du går raskt eller løper i trappen.
  4. Du øker energiforbruket ditt og drar du på handletur så gir handleposene deg litt ekstra utfordring i form av mer belastning.