Hopp til hovedinnhold

Styrketrening - den glemte helseanbefalingen

Du kjenner sikkert til anbefalingen om 30 minutters daglig moderat aktivitet for en sunn livsstil. Men visste du at det også er en offentlig anbefaling om å trene styrke to ganger i uken hele livet? Betydningen av en sterk kropp er undervurdert, og vi snakker helsegevinster i stort monn!

Av Stamina Trening

Undervurdert effekt                                   

Budskapet om 30 min daglig aktivitet har våre helsemyndigheter klart å få gjennom, hele åtte av ti nordmenn kjenner til anbefalingen. Allikevel er det kun én av fem som oppfyller aktivitetsanbefalingene. Men antallet som har fått med seg at alle voksne også anbefales å trene styrke minst to ganger i uken hele livet, er dessverre urovekkende lavt. Kun 4 av 10 mener styrketrening er viktig for en sunn livsstil, det forteller mye om at folk flest ikke forstår hvor viktig styrke er for god helse. Det er et åpenbart behov for mer kunnskap om effekten av styrketrening, og at den type trening er like viktig som den der blodpumpa utfordres.

77 % av oss vektlegger 30 minutters fysisk aktivitet daglig, mens bare 38 % av oss forstår verdien av jevnlig styrketrening.
Jobbundersøkelsen, Norstat

Hva er en sunn livsstil?                      

Jobbhelseundersøkelsen gjennomført av Norstat blant 2500 arbeidstakere i 50 prosent stillinger eller mer viser at det er delte meninger om hva en sunn livsstil er:

  • 77 prosent vektlegger fysisk aktivitet minst 30 min daglig (Helsedirektoratets minimum anbefaling)
  • 76 prosent vektlegger tilstrekkelig søvn til å føle seg opplagt og uthvilt
  • 74 prosent tikker av for følelse/opplevelse av å ha det bra.
  • 69 prosent mener et kosthold i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger er viktig
  • Nære relasjoner til andre vektlegges av 40%
  • 38% mener styrketrening minst to ganger i uken er viktig

Muskelplager står for over 40% av alle sykemeldinger i Norge. Styrketrening kan både forebygge og behandle mange av disse plagene. For andre vil styrketrening danne et grunnlag for å komme i gang med annen aktivitet. Å ha en høy muskelstyrke når du er gammel, er en viktig nøkkelfaktor for å kunne være mobil og bevege deg slik du ønsker. Eksperter er enige om at en bred midje er en tydelig risikofaktor for hjerte- og karsykdommer, diabetes, metabolsk syndrom - og tegn på for høy kroppsvekt, inaktivitet og liten muskelmasse. Effektiv styrketrening vil bidra til at midjemålet endres mer enn vekttapet skulle tilsi, pga økt muskelmasse.

Fem gode grunner til å trene styrke

Det handler ikke om forfengelighet eller om utseende, det handler om å istandsette seg selv til en bedre hverdag uansett alder. Her er fem gode grunner til hvorfor vi må prioritere styrketrening;

1. Forebygger tap av muskelmasse. Fra du er tretti reduseres gradvis muskelmasse pga aldringsprosessen. Jevnlig styrketrening forebygger muskeltapet.       

2. Styrketrening bidrar til forebygging og behandling av livsstilssykdommer som diabetes, fedme, metabolsk syndrom, hjerte- og karsykdommer.

3. Reduserer risiko for saker, selv med moderat styrketrening.

4. Økt muskelmasse, beskytter indre organer og øker forbrenningen.

5. Forebygger muskel og skjelettplager, og reduserer risikoen for beinskjørhet.