Hopp til hovedinnhold

Mental trening: tenk deg sterk!

Har du noen gang stått overfor en oppgave du vet hvordan du skal løse, men du klarer liksom ikke å sortere tankene og være konsentrert? Noen ganger overveldes man av en oppgave før man i det hele tatt har kommet i gang. Andre ganger mestrer man en oppgave og presterer kanskje bedre enn man selv hadde trodd. Hva er det som ligger imellom her – mellom null kontroll og full kontroll?

Av Stamina Trening

Noen har knekt koden!                                                         

Hvor bevisst er du på dine egne ressurser og hva du faktisk er i stand til å få til? Er du flink til å snakke deg selv ned, eller opp? Hva tror du toppidrettsutøvere gjør før en konkurranse? Det er ikke vanskelig å svare på, de snakker seg selv opp. Hadde ikke våre beste toppidrettsutøvere hatt en tro på sine egne evner, hadde de neppe gått først over målstreken. 

Vi har mye å lære av toppidrettsutøvere og deres evne til mentalt fokus. Da er det spesielt to ting vi kan bli bedre på: øve opp oppmerksomheten, det å være tilstede her og nå, og bedre konsentrasjonen. Altfor mange av oss har tusen tanker i hodet samtidig. Om det gjelder oppgaver på jobb, privatlivet eller på trening, så vil du kunne lykkes mye bedre om du har hodet der du er akkurat nå. Det betyr at du må øve deg i å legge fra deg stress fra jobben når du er på trening, og motsatt: har du en viktig oppgave på jobb, så legg all din oppmerksomhet og konsentrasjon om dette når du er der. Sannsynligheten er stor for at du kommer raskere i mål og rekker den treningen du hadde tenkt.

Når var du på ditt beste sist, og hva kjennetegner deg når du er på ditt beste?

Tenk deg sterk!     

Ordet motivasjon er sammen satt av to ord; motiv og aksjon. Hva er det som gir deg den sterkeste motivasjonen til å ta action, og har du et bevist forhold til det?  Studier viser at om du kun er styrt av ytre faktorer så reduseres evnen til å fullføre eller flytte nye grenser. Motiv er avhengig av energien og styrken som må komme innenfra. Tenk litt høyt, når var du på ditt beste sist og hva kjennetegner deg når du er på ditt beste? Mental trening har stor effekt og setter deg i stand til å gjennomføre akkurat det du har trent på, uten å bli forstyrret av unødvendige tanker og uro elementer.

Ta grep om hverdagen!   

Små justeringer i hverdagen kan gjøre underverker, som f.eks. å stå opp en halvtime før du vanligvis bruker, vær på jobben i god tid, vær forberedt og sette av tid til og planlegg dagen din. Slik kan du skape deg større handlingsrom. I tillegg er det fra vårt perspektiv viktig å være fysisk aktiv. Det bidrar til å øke din fysiske kapasitet og sammen med et sunt og balansert kosthold gir du deg selv de beste forutsetninger for å lykkes. Fysisk aktivitet er også godt for hode, det bedrer blant annet konsentrasjonen din. Våg å være beinhard i dine prioriteringer! Og legg fra deg mobilen innimellom!