Hopp til hovedinnhold

HIIT – trening for deg i tidsklemma!

Tidligere i år tok høyintensiv intervalltrening (HIIT) seg helt til toppen av listen over treningstrender 2018 (American College of Sports Medicine). Og det er ikke uten grunn; den berømte tidsklemma gjør at vi søker løsninger som gjør det lettere å være aktiv og med håp om god effekt.

Av Stamina Trening

Hva er HIIT og er det noen risiko med denne treningsformen?

Dette er økten der du må gi alt du har og virkelig får kjenne på følelsen av å ta deg helt ut. Treningen er tidseffektiv og her trener du med en så høy intensitet at det ikke er mulig å holde på annet enn i korte perioder. Fellesnevneren er korte tidsintervaller og høy intensitet. Den totale tidsrammen for økten er ofte under 30 minutter, men den kan også vare lenger. Eksempler på slike økter er f.eks. Tabata der du yter maksimalt i 20 sekunder etterfulgt av en pause på 10 sekunder. Øktene legges ofte opp til at det gjentas 6-8 repetisjoner per øvelse. Andre typer slike økter er f.eks.; intervalltrening, bakkeløp og styrkeøkter.

Husk å varme opp før HIIT-treningen!

Skaderisikoen kan være vesentlig høyere ved HIIT enn annen type trening. Årsaken til dette er at treningsøkten kun har en kort oppvarming. Dette medfører at ledd, sener og muskulatur ikke klargjøres godt nok for den høye intensiteten og tempoet øvelsene utføres i. I tillegg til at den tekniske utførelsen av øvelsene av og til må vike på grunn av tempoet det arbeides i. Disse faktorene fører til at skaderisikoen øker. Så om du skal trene HIIT anbefaler vi at du varmer opp på egen hånd først.

Finn balansen!

Om du ikke har trent så mye fra før, vil vi anbefale en økt HIIT i uken i starten. Det er svært krevende fysisk og det kan bli utfordrende å motivere seg til så krevende treningsøkter hver gang du skal trene. Variasjon i treningen er også noe vi anbefaler, så finn en kombinasjon der du trener hardt en dag og varierer med andre treningsformer der du trener med lavere intensitet over en lengre tidsperiode.

Finn den gylne middelveien, den som gjør det mulig for deg å ha en god balanse i livet slik at du kan opprettholde en aktiv livsstil så lenge du lever.

HIIT the gym!