Hopp til hovedinnhold

Få bedre kondisjon med tidseffektiv HIIT-trening

Høyintensiv intervalltrening (HIIT) er på toppen av listen over treningstrendene for 2018. Korte intervaller og høyt tempo – en mer effektiv treningsøkt skal du lete lenger etter. Lær mer om om HIIT-trening her!

Av Stamina Trening

Dette innebærer HIIT-trening

HIIT er en treningsform der du må gi alt du har i hver økt og som virkelig lar deg kjenne på følelsen av å ta den helt ut. Treningen er tidseffektiv og du trener med en så høy intensitet at det ikke er mulig, eller anbefalt, å holde på annet enn i korte perioder.

Fellesnevneren er korte tidsintervaller og høy intensitet. Den totale tidsrammen for økten er ofte under 30 minutter, men den kan også vare lenger.

Eksempler på slike økter er for eksempel Tabata der du yter maksimalt i 20 sekunder etterfulgt av en pause på 10 sekunder. Øktene legges ofte opp til at det gjentas 6–8 repetisjoner per øvelse. Andre typer slike økter er for eksempel intervalltrening, bakkeløp og styrkeøkter.

Ta oppvarmingen på alvor

Risikoen for å få en skade kan være høyere ved HIIT enn annen type trening. Årsaken til dette er at treningsøkten raskt blir intensiv. Sluntrer du unna oppvarming i forkant kan dette medfører at ledd, sener og muskulatur ikke klargjøres godt nok for den høye intensiteten og tempoet.

I tillegg kan den tekniske utførelsen av øvelsene av og til vike på grunn av tempoet. Dette gjør at skaderisikoen øker.

Altså: Skal du trene HIIT anbefaler vi at du varmer opp på egenhånd først. For eksempel med løping i trapper, hoppetau eller noen gode minutter på romaskinen.

Trening og restitusjon - finn balansen og hvil nok

Om du ikke har trent så mye fra før, vil vi anbefale én HIIT-økt i uken i starten. HIIT er svært krevende fysisk og da er det lurt å la kroppen hvile.

Det kan også være utfordrende å motivere en tung og støl kropp til såpass krevende treningsøkter hver gang du skal trene. Selv og HIIT er en morsom treningsform med mye variasjon, anbefaler vi at du varierer med andre treningsformer med lavere intensitet.

Vi anbefaler alltid den gylne middelveien her. Den som gjør det mulig for deg å ha en god balanse i livet slik at du kan opprettholde en aktiv livsstil så lenge som mulig.