Hopp til hovedinnhold

Derfor er det lurt å loggføre treningen

For å komme i god form kreves det treningstimer, varierte øvelser og kostholdsendringer. For å få oversikt, mestringsfølelse og motivasjon kan en treningsdagbok være veldig nyttig.

Av Stamina Trening

Loggføring av gjennomførte økter, når du gjorde de er med på skape gode treningsvaner. Struktur og klare mål er viktig på veien til målet. Det vet alle som har forsøkt å trene i rykk og napp. Da er veien til et støttemedlemskap fort ganske kort.

Dette bør treningsdagboka bestå av

Hvor detaljert du ønsker at dagboka skal være er helt opp til deg. Gjør det som passer deg best, men her er noen føringer som kan være fine å følge.

  • Treningsplan: Legg en konkret plan for hva skal du trene og hvor ofte du skal trene. Gjerne hvilke dager i uka og type øvelser eller gruppetimer.

  • Økter du har gjennomført: Denne er fin for motivasjonen på litt ekstra tunge dager. Skriv gjerne opp hvor lenge du har trent, hvor mange repetisjoner, hvor tunge vektene er og for eksempel antall kalorier du har forbrent, om du er opptatt av slikt.

  • Notater: Det kan være smart å skrive ned kommentarer til øvelsene du har utført. Var det en øvelse du ikke fikk til kan du notere deg det, var en øvelse som ikke føltes riktig eller ga deg vondter i ettertid er det smart å notere seg. Hvis du med tiden for eksempel utvikler en slitasjeskade, kan du enkelt gå tilbake å se hvilke øvelser du har gjort, og hva som kanskje bør endres.

  • Oppsummering: Om du velger å oppsummere etter endt uke, eller oppsummere en gang i måneden er det opp til deg. Gikk treningsuka som den skulle? Er det noe du vil endre på? Det kan også være lurt å få med grunner til at du for eksempel ikke fikk trent slik du skulle.

    En forkjølelse, kneskade eller mye å gjøre på jobb kan forhindre deg i å trene slik du vil,  sånn er det bare i blant. Fører du treningslogg har du forklaringen på dette svart på hvitt.

Gode vaner varer lengre

Noe av det mest utfordrende med å begynne å trene, er å fortsette med det. Å etablere gode vaner og velge trening fremfor sofaen er enklere om du er flink til å kartlegge det du gjør.

Ukene flyr i en travel hverdag, det er fort gjort å glemme når du faktisk trente sist. Med en treningsdagbok er det enklere å holde fokus og ha en god struktur i hverdagen.

3 gode grunner til å føre treningsdagbok

  • Motiverende: Når dagene er regntunge og grå, kan du enkelt gå tilbake i dagboka for å se hvor flink du faktisk var i forrige måned. Var den ikke så bra, kan dette brukes som motivasjon.
  • Enklere å se fremgang: Det er ikke lett å holde oversikt over fremgangen din. Det er mer enn nok av andre ting man skal huske på i hverdagen. Dagboken sørger for at du har full oversikt.
  • Skaper gode vaner: En god treningsdagbok er gull verdt når du skal planlegge hverdagen, men den kan også hjelpe deg med å se de lange linjene. Er du en flittig dagbokfører kan du planlegge hvordan du skal legge opp treningen i sommerferien, eller bytte om på treningsdager om noe viktigere skulle dukke opp.

Bruk treningsdagboka slik du vil

Det er ikke bare toppidrettsutøvere som har nytte av å logge treningen din. Hvordan du velger å gjøre det er helt opp til deg, men vi tror på at struktur og god planlegging er en av nøklene til varig livsstilsendring.

En treningsdagbok kan være så detaljert du ønsker, men den trenger ikke bare være teknisk og full av hvor langt du har løpt eller hvor mange repetisjoner du klarer.

Trening bør være en integrert del av livet, hverdagen består av mange elementer og da kan det også være fint å skrive kommentarer om hvordan livet er akkurat nå.

Det å putte ned tanker og utfordringer er også en effektiv øvelse for både kropp og sjel.

Husk at vi i Stamina Trening har lang erfaring med å hjelpe medlemmene våre å nå sine mål. Snakk med oss om du trenger tips til å logge treningen din.