Hopp til hovedinnhold

Finn hardhausen i deg!

Tiden da saltrening havnet handlet om feminine aerobictrinn er for lengst forbi takket være vår tøffe, enkle og supereffektive gruppetime "Hardhausen".

Av Stamina Trening

Hardhausen er en gruppetime for deg som vil pushes uten å tenke på koordinasjon og takt. På denne timen opplever du kondisjons- og styrketrening med høy intensitet. På disse timene trener du hele kroppen.

Du blir neppe lei denne timen. Instruktøren varierer innholdet fra gang til gang. Med andre ord; du vet aldri hva som venter deg i dagens økt. Det eneste du kan være sikker på er at du blir sliten.

- Dette er en time vi har skreddersydd for de som liker å kjøre seg selv litt ekstra hardt – og som trigges av utfordringer. Det er en time du ikke trenger å trene flere ganger i uken, men som du vil merke meget god effekt av hvis du for eksempel trener én gang per uke, sier Produksansvarlig gruppetrening Ingvild Lie Indergaard hos Stamina Trening.

Bruker kettlebells og andre hjelpemidler

På timen kan du oppleve å trene med kettlebells (vekter med håndtak), boksehansker, slynger, bosuball, hekker, hoppetau, minibands og vektstenger.

- På disse timene benytter vi erfarne instruktører med høy kompetanse. Dette er også instruktører som vet å sette sammen ulike øvelser slik at du får trent hele kroppen funksjonelt. Det betyr at du trener slik at du blir sterk til å utføre daglige oppgaver som å bære handleposer, gå trapper og leke med barna, sier Ingvild.

Grundig oppvarming

Timen starter med grundig oppvarming både for at kroppen skal komme i god treningsmodus, og for at du skal unngå skader. Deretter deles treningen opp med stasjoner. Hvor mange varierer fra gang til gang. På hver stasjon gjør du ulike kondisjons- og styrkeøvelser.

Hvor lenge du jobber på hver stasjon, varierer fra 40-60 sekunder og pausene er på 20-30 sekunder. Du bruker pausene på å bytte stasjon.

Skaper samhold

Du jobber også ofte sammen med andre på hver stasjon. Det er ikke uvanlig å være 2-3 deltakere på hver stasjon på disse timene.

Du kjører igjennom hver stasjon 3-4 ganger, og timen varer i til sammen 55 minutter.

- Vi avslutter timen med enkel uttøyning av de viktigste muskelgruppene. På disse timene opplever vi at deltakerne heier på hverandre og er stolte av hverandres innsats. Vi ser at det bidrar til at mange kommer tilbake for å trene sammen, sier Ingvild.

Flere menn på gruppetrening

Hardhausen trekker menn inn i salen. Over en tredjedel av deltakerne er menn. 

Mytene om puslete og feminin saltrening lever i beste velgående, og er nok grunnen til at det fortsatt er flere damer enn menn på gruppetrening. Hardhausen er imidlertid en time mange menn også liker, og jeg er overbevist om at de fleste blir overrasket over hvor hardt, effektivt og avhengighetsskapende trening dette er, sier Ingvild.

 

Kort om Hardhausen

  • Tøff time hvor du trener utholdenhet samt styrke for de store muskelgruppene
  • Timen varer i totalt 55 minutter
  • Øvelsene og innholdet varierer fra gang til gang. Instruktøren setter opp dagens økt
  • Du trener hele kroppen
  • Timen passer for deg som har trent før og kjenner det som betegnes som basisøvelser hvor du trener de store muskelgruppene
  • 30 prosent av deltakerne er menn
  • Du trener med høy intensitet. Det betyr at du har så høy puls, at du kun klarer å si enkelte ord før du trekker pusten å sier noen nye. Hvis du bruker pulsklokke har du 87-97 prosent av makspuls
  • Instruktørene på Hardhausen er ofte utdannet personlige trenere